Sök:

Sökresultat:

417 Uppsatser om Motorisk träning - Sida 1 av 28

Blod, svett och könsstereotyper : En semiotisk bildanalys och retorisk textanalys pa? tra?ningstidningarna Kom i Form Kvinna och Kom i Form Man ur ett genusperspektiv

Syftet med uppsatsen a?r att med utga?ngspunkt i genusteorin under- so?ka hur tidningarna KiF Kvinna och KiF Man reproducerar och kommunicerar genus och hur detta kommer till uttryck genom text och bild. Analysen visar tydliga skillnader i synen pa? manlig och kvinnlig tra?ning. Manlig tra?ning representeras, precis som den manliga ste- reotypen, som ha?rd och ta?vlingsinriktad medan kvinnlig tra?ning, precis som den kvinnliga stereotypen, representeras som behaglig och la?ttsam. Kvinnans tra?ning fo?rminskas medan mannens tra?ning tas pa? sto?rsta allvar.

Motorik och inlÀrning- Vad anser specialpedagoger om det?

Vi ville med vÄr undersökning ta reda pÄ om specialpedagoger arbetar med motorisk trÀning med elever och om de anser att motorisk fÀrdighet och inlÀrning har nÄgot samband. Vi ville ocksÄ undersöka om de ser nÄgot positivt resultat efter motorisk trÀning. Ytterligare en frÄgestÀllning vi ville fÄ svar pÄ var om det skett en förÀndring i synsÀtt och attityd angÄende motorik och inlÀrning under de senaste 20 Ären. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀnde vi oss av en kvantitativ enkÀt för att nÄ ut till sÄ mÄnga specialpedagoger som möjligt. De slutsatser vi dragit utifrÄn vÄra enkÀtsvar Àr att motorikens betydelse för inlÀrning diskuterades och arbetades mer med för 10 ? 20 Är sedan. Det Àr 36 av 52 respondenter som anser att motorik och inlÀrning har ett samband.

Motorisk trÀning i specialundervisningen : En undersökning om/hur motorisk trÀning anvÀnds i specialundervisningen för barn med diagnosen ADHD.

Denna studie avser att undersöka om motorisk trÀning anvÀnds i special undervisningen för barn med diagnosen ADHD och i sÄ fall hur. I studien anvÀndes en kvantitativ enkÀtundersökning samt tvÄ kompletterande kvalitativa intervjuer. Studien undersöker om idrottslÀrare, speciallÀrare samt specialpedagoger överhuvudtaget har motorisk trÀning i sin undervisning. Följande undersöktes: LÀngden pÄ motorikpassen, fördelningen flickor - pojkar. Studien undersökte hur ofta och i vilken Äldergrupp den motoriska undervisningen bedrevs.

HjÀlper anpassad motorisk trÀning barn med motoriska brister?

Studien har undersökt om motorisk anpassad trÀning ger nÄgon observerbar effekt pÄ elever med motoriska brister som har idrott och hÀlsa tvÄ gÄnger per vecka. Elever i skolÄr 2 (7 ? 8 Är) observerades vid tvÄ tillfÀllen med sju mÄnaders mellanrum pÄ tvÄ snarlika skolor. För att mÀta och registrera motoriskt status anvÀndes MUGI observationsschema. Materialet i studien omfattade 75 elever.

Elevers upplevelser av- och tankar om anpassad motorisk trÀning

Syftet med den hÀr studien var att belysa elevers upplevelser av- och tankar om anpassad motorisk trÀning i skolan, med stöd av tre pedagogiska perspektiv: motorisk utveckling, fysisk aktivitet och sjÀlvförtroende. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÄ vi har intervjuat elever mellan sju och tolv Är, pÄ fyra skolor i SkÄne som har anpassad motorisk trÀning. Materialet i studien omfattar 24 elever, varav 13 godkÀnde att intervjuas, via ett samtyckesbrev. Resultatet visade att alla de intervjuade eleverna upplever att de har blivit bÀttre motoriskt och kÀnner att de trivs och vÄgar mer och har kul under lektionerna i anpassad motoriskt trÀning. Majoriteten av de intervjuade har ett intresse av fysisk aktivitet och de upplever en ?mÄ-bra-kÀnsla? nÀr de Àr fysiskt aktiva.

Hur pedagoger ser pÄ motorisk trÀning i skolverksamheten

Vad Àr motorik? Vad betyder ordet motorik? ?HÄll dig lugn? och ?sitt stilla? Àr ofta ord som man stöter pÄ frÄn vuxna, framförallt i ett klassrum. SjÀlvförtroende, grov- och finmotorik, upptagning i medvetandet av sinnesintryck, koncentration och uthÄllighet, att kunna sitta stilla ? allt har betydelse för en bra inlÀrning.VÄrt syfte med arbetet Àr att ta reda pÄ hur pedagoger ser pÄ motorisk trÀning i skolverksamheten. LikvÀl Àven vad motorisk trÀning innebÀr för lÀs- och skrivutveckling och om och hur detta genomförs i skolan.

ÖversĂ€ttning av Western Aphasia Battery ? Revised samt en jĂ€mförande studie med A-ning med personer med afasi

New tools for the assessment of aphasia are important for bothclinical work and research. To see how they relate to already existing testscan increase their usefulness. Western Aphasia Battery ? Revised was translatedto Swedish and compared with the Swedish aphasia test A-ning, partlyto compare content and partly to see how sixteen people aged between 22and 92 with aphasia performed on the tests. The subtests did not correspondcompletely and the type of items included varied a lot.

Motorikens betydelse för lÀrande ? nio pedagogers syn pÄ sambandet mellan fysisk aktivitet, motorisk trÀning och lÀrande

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur pedagoger planerar för fysisk aktivitet och motorisk trÀning, samt hur pedagoger anser att fysisk aktivitet och motorisk trÀning pÄverkar lÀrande. I teoridelen tar vi upp hur rörelse pÄverkar hjÀrnan, hur barn utvecklar sin motorik och rörelseförmÄga, perceptionens samband med motorik, miljöns inverkan pÄ motoriken, koncentrationsförmÄga och koncentrationssvÄrigheter, tidigare forskning inom omrÄdet samt Vygotskijs och Piagets lÀrandeteorier. För att komma fram till en slutsats valde vi att intervjua pedagoger som arbetar med de yngre barnen i skolan. Vi kunde inte dra nÄgon större slutsats av vÄrt resultat eftersom det var en relativt liten undersökning. Det visade sig dock att de pedagoger vi intervjuade ansÄg att det var av vikt att anvÀnda sig av fysisk aktivitet och motorisk trÀning i skolan, samt att de planerade för det i sin undervisning.

Skillnader i minnesÄtergivning mellan verbalt och motoriskt inkodade handlingsmeningar med hÀnsyn till motorisk aktivitetsgrad

Det har visat sig att nÀr en person motoriskt fÄr utföra en handlingsmening (t ex ?kasta en boll?) blir minnet för den specifika meningen (subject-performed task, SPT) bÀttre Àn om personen bara kodar in meningen verbalt, t ex genom att sÀga meningen högt (verbal task, VT). Detta fenomen har kommit att kallas för enactmenteffekten. NÀr orsakerna till enactmenteffekten har studerats har det tagits lite hÀnsyn till karakteristikan av handlingsmeningarna. Studien syftar till att undersöka betydelsen av graden av motorisk aktivitet i handlingsmeningarna som en potentiell förklaringsfaktor till enactmenteffekten.

Motorikbanan som pedagogiskt hjÀlpmedel - Hur anvÀnds den och hur upplever elever och pedagoger den?

Uppsatsen Motorikbanan som pedagogiskt hjÀlpmedel - Hur den anvÀnds och hur upplever elever och pedagoger den? Àr skriven av Elisabet Andersson. Den beskriver hur en motorikbana anvÀnds och upplevs, och svarar pÄ frÄgan om den kan anvÀndas som pedagogiskt hjÀlpmedel. UtifrÄn forskning om motorisk utveckling och effekterna pÄ skolprestationr efter motorisk trÀning, framkommer det mÄnga viktiga argument för motorikbanan. Studien bestÄr av observationer, enkÀtunderökningar och intervjuer som beskriver elevers och pedagogers upplevelse av motorikbanan.

Upplevelsen av att trÀna lÄgbelastande motorisk kontrolltrÀning hos individer med perifert medierad lÀndryggssmÀrta: en kvalitativ studie

Introduktion/bakgrund: LĂ„gbelastande motorisk kontrolltrĂ€ning anvĂ€nds idag som rehabilitering vid lĂ€ndryggssmĂ€rta. Dock finns det en brist pĂ„ kvalitativa studier av hur patienter upplever lĂ„gbelastande motorisk kontrolltrĂ€ning. En kvalitativ ansatsmetodik kan belysa upplevelser och erfarenheter av studerade fenomen som en traditionell kvantitativ utvĂ€rdering inte kan erbjuda. Syfte: Att belysa hur individer med perifert medierad lĂ€ndryggssmĂ€rta upplevde att utföra lĂ„gbelastande motorisk kontrolltrĂ€ning. Metod: Åtta informanter intervjuades enligt en semistrukturerad intervjuguide.

HjÀrnvÀgar : Ett banverksbyggande

Med detta examensarbete vill jag pÄ enklast möjliga sÀtt beskriva vad FMT-metoden Àr och hur den kan praktiseras. MÄlet Àr att sÄ mÄnga personer som möjligt ska fÄ en klar bild av detta. Jag har valt att skriva om huruvida FMT kan fungera som rehabilitering eller habilitering för mÀnniskor med stroke eller CP-skada. Min slutsats blir att genom emotionell, kognitiv och perceptuell stimulans i FMT-metoden har motivation skapats för motorisk utveckling, och till följd av detta har Àven den sensoriska integrationen stÀrkts. .

Sjukgymnastiska insatser för personer med Downs syndrom: en litteratursammanstÀllning

Introduktion: Den vanligaste orsaken till utvecklingsstörning Àr Downs syndrom (DS). Vid DS ses en rad olika funktionsnedsÀttningar, varav muskuloskelettala problem Àr vanligt. De muskuloskelettala problemen kan innefatta nedsatt muskelstyrka, hypotona muskler, ledlaxibilitet och felstÀllningar i fötter och hÀnder. Sjukgymnastens roll i habilitering av personer med DS Àr att stödja den motoriska utvecklingen, stimulera aktivering av rörelseförmÄgan samt stÀrka individernas muskulatur. Syfte: Syftet med studien var att sammanstÀlla den vetenskapliga litteraturen över sjukgymnastiska insatser för personer med DS samt sammanstÀlla insatsernas evidens och effekt.

Motorisk trÀning : UtvÀrdering av en pedagogik med inriktning mot de grovmotoriska grundformerna

Denna studie Àr inriktad mot motorisk trÀning och utveckling hos förskolebarn. Studien syftar till att besvara frÄgestÀllningen:Hur pÄverkas den motoriska förmÄgan hos elever i en förskoleklass av en undervisning i idrott & hÀlsa som inriktas mot de grovmotoriska grundformerna?FrÄgan besvaras genom att jÀmföra den motoriska förmÄgan hos tvÄ grupper förskolebarn. En försöksgrupp, dÀr undervisning prÀglas av motorisk trÀning med inriktning mot de grovmotoriska grundformerna och en kontrollgrupp dÀr verksamheten leds av ordinarie lÀrare och dÀr observationsresultat visar att fÄ motoriska moment Àr inkluderade.Motivet bakom studien utgÄr ifrÄn förskolebarns sÀrskilda behov av motorisk trÀning och stimulering samt skolans uppdrag att eleverna i skolan; ?utvecklar sin motorik, koordinationsförmÄga och kroppsuppfattning? (Lpo 94).Inför studien lÀt vi bÄda grupperna genomföra en rad olika motoriska tester, vilka skapade ett dataunderlag som utgÄngspunkt.

Upplevelsen av att trÀna högbelastande motorisk kontrolltrÀning med marklyft hos individer med perifiert medierad lÀndryggssmÀrta

I Sverige har ca 69% av befolkningen nÄgon gÄng upplevt lÀndryggssmÀrta. En nedsatt bÄlstabilitet och motorisk kontroll i lÀndryggen kan vara en anledning till lÀndryggssmÀrta. En potentiellt verksam trÀningsmetod skulle motorisk kontrolltrÀning med marklyft kunna vara dÄ en stor aktivering av musklerna i bÄlen som samverkar för stabilitet i lÀndryggen krÀvs för ett korrekt utförande. För att skildra individers djupare upplevelser Àr en kvalitativ ansats att föredra vid vetenskaplig forskning. Syfte: Syftet med studien har varit att beskriva upplevelsen och erfarenheten av att trÀna högbelastande motorisk kontrolltrÀning med marklyft hos individer med perifiert medierad lÀndryggsmÀrta.

1 NĂ€sta sida ->